Kursus i Google Analytics og webanalyse

Deltag fysisk i klasseværelset eller på distance via Zoom.

Med Google Analytics får du en masse informationer om de brugere der besøger din hjemmeside. Informationer du kan bruge til at fange brugeren med annoncer ude på andre sider, optimere de sider der klarer sig dårligst, og finde ud af, om du kan få brugerne til at fuldføre de mål du har med din hjemmeside.

Underviser Michael Bredahl
Michael Bredahl Underviser hos FOF

På kurset skal vi se på den “gamle” udgave af Google Analytics, kaldet Universal Analytics, og så ser vi på hvordan vi kan gå over til den nye version der kaldes GA4, og hvad forskellene er på de to. Vi kigger også på integrationer til Google Analytics, bl.a. Google Search Console, Google Ads og Facebook Conversion API via Google Tag Manager og en Server Container.

Der er mange mærkelige begreber og navne, men det vil alt sammen blive afmystificeret på kurset 🙂

Kom med på dette kursus i Google Analytics og webanalyse i København, et stenkast fra Nørreport station.

Opsætning af Google Analytics

For at kunne få data om brugerne gennem Google Analytics, skal GA være sat korrekt op, så der er en del snak om noget kode, men det bliver ikke så nørdet til at starte med.

Vi skal se på opsætning af Google Analytics på følgende måder:

  • Ren kode (bare rolig, det er copy/paste)
  • Via et plugin
  • Via Google Tag Manager (kaldet GTM)
  • Via GTM og en server, på kurset bruger vi Google Tag Manager Server Container (kaldet GSV)

Når GA er sat op, skal vi også finde ud af hvordan vi kan se det er sat korrekt op. Herunder skal vi se på mål, og hændelser, der er vidt forskellige for de to versioner, så det skal der være styr på, for at virke rigtigt.

Hvad kan vi se i Google Analytics

Vi kommer på kurset ikke til at kunne nå at se alt hvad Google Analytics kan, men du får så meget indsigt, at du bagefter godt tør pille selv.

Vi skal se på UA versionen, hvor vi ofte fokuserer mest på to punkter, hvor kommer trafikken fra, kaldet Anskaffelse hvor det er Kanaler der er interessante, og hvad laver brugerne på min hjemmeside, kaldet Adfærd, og her er især Landingssider interessante. Men vi skal selvfølgelig kigge på meget mere, og finde ud af hvad alle forkortelserne dækker over, som brugere, sessioner, afvisningsprocent, mål, konverteringer CTR, ROI og mange flere.

Vi skal også se på den nye GA4 version, her kan vi se på to punkter der er næsten identiske med UA, hvor den ene er Anskaffelse med Trafikanskaffelse, der kan sammenlignes med Kanaler for UA, og den anden er Engagement, hvor Sider og skærme kan sammenlignes med Landingssider. Heldigvis er det de samme begreber og forkortelser der genbruges.

Integrationer med Google Analytics

Når vi har en masse data, kan det være praktisk at kunne sende dem videre til andre, eller modtage ekstra data.

På kurset finder vi ud af hvordan vi kan koble Google Search Console (GSC) til GA, så vi igen får data om hvilke keywords der har givet trafik direkte i Google Analytics.

Vi skal også se på hvordan vi kobler Google Analytics med Google Ads, så data fra begge kan udveksles, så du kan se kampagner og forbrug samt konverteringer i Google Analytics, og du kan se hvilke kampagner der. Vi vil ikke kigge på Google Ads som sådan, blot integrationen.

Endelig skal vi om søndagen se Google Tag Manager koblet sammen med en Google Tag Manager Server Container, kaldet GSV, så vi kan se på hvilke fordele der er, og i hvert fald teoretisk se på hvordan et Facebook Conversion API opsættes.

Ecommerce – lidt om webshops

Vi bruger lige en time på hvordan ecommerce tracking fungerer, og skal sættes op. Hvis du ikke har en webshop, kan du slappe lidt af, og har bagefter en viden om hvad der kan lade sig gøre, hvis du en dag skal bruge det alligevel.

Da vi ofte skal have en udvikler til at sætte noget kode op, vil det ikke være så grundig en gennemgang, mest teori, og så lidt om plugins, hvis din hjemmeside er et af de smarte CMS’er.

Kursusforløb

Vi starter stille og roligt lørdag med at se på hvordan de forskellige versioner af GA skal sættes op, hvilke data vi kan få ud af standardinstallationen, og herefter hvilke mål og hændelser det kan være smart at sætte op.

Lørdagen bliver mest en gennemgang af de to versioner, for at se hvad de kan, og hvilke forskelle der er.

Om søndagen fortsætter vi med integrationerne, lidt om webshops, og efter frokost ser vi på Google Tag Manager og hvilke muligheder det giver os, bl.a. det nye famøse Facebook Conversion API, og finder ud af hvorfor det er så smart.

Hvad får du ud af det?

Hvis du er helt ny inden for Google Analytics, og ikke har set noget kode før, så vil du få en grundig indsigt i hvad Google Analytics er, og hvad du umiddelbart kan bruge alle de data der modtages til. Der er en del du sikkert bliver nødt til at lukke ørene for, men det er sikkert først om søndagen, sidst på dagen, når vi kommer til at kigge på Google Tag Manager.

Hvis du har arbejdet lidt med Google Analytics i forvejen, har du sikkert hørt om GA4, men nok ikke rigtig fundet ud af hvad du skal bruge det til, men det finder du ud af på kurset.

Vi gennemgår:

  • Opsætning af Google Analytics, både UA og GA4
  • Opsætning af Mål og hændelser
  • Hvordan vi overholder GDPR
  • Begreber og betegnelser der bruges i GA, både UA og GA4
  • Hvilke visninger der er gode, og hvad vi kan bruge dem til
  • Integrationer med Google Analytics, herunder Facebook Conversion API
  • Lidt om webshops og ecommerce tracking